8x fantastisch

24 mei 2013 - Masaka, Oeganda

Toch nog maar eens een berichtje uit het Ugandeese land. Het gaat hier nog allemaal fantastisch goed.

Op het moment zijn we biggenhuizen aan het maken. Van mijn donatiegeld geven we een community een heel stel biggen. (Dit idee is besproken in een bijeenkomst van de community, waar wij ook HIV/Aids voorlichting hebben gegeven.) De community heeft zelf het plan bedacht vrouwen en mannen tegen elkaar te laten strijden, het mannenfront vormt 1 team met 2 biggen en de vrouwen 2 teams met allebei 1 big. Daarnaast krijgt ook een medevrijwilliger van CEPO een big, die namens CEPO voor de big zal zorgen. De biggen krijgen, wanneer ze groot zijn, nieuwe biggetjes. Deze biggetjes kunnen deels verkocht worden wat vervolgens zorgt voor inkomsten voor de bewoners. Omdat CEPO ze schenkt willen we ook dat ze de geboren biggetjes geven aan andere huishoudens zodat ook zij het zelfde kunnen gaan doen. Oftewel met 1 biggetje kan je op lange termijn een heleboel huishoudens voorzien van meer inkomsten. Komende week zijn we dus druk bezig met het maken van biggenhuisjes van boomstammen. Bomen kappen, op lengte zagen, in elkaar slaan met spijkers. Jawel, ik ben hier zowaar aan het klussen! Pa, je zou trots op me zijn als je had gezien hoe ik de 6inch spijkers in de palen wist te slaan haha. Het feit dat jullie geld er voor zorgt dat er hier biggen kunnen komen en dit op lange termijn nog altijd veel effect zal hebben vind ik fantastisch! Super! Ook de mensen van de community hebben hun dankbaarheid naar ons uitgesproken, een dikke dankjewel namens hun!

Andere dingen die ik hier doe/heb gedaan: Fuel saving stoves maken (een soort fornuis van klei, waar met minder hout op gekookt kan worden), koffieplantjes in de community uitgeven en planten, hygiëneles aan kinderen geven, housevisiting, houtskool maken, champignons oogsten, groentetuin aanleggen en onderhouden, HIV/Aidsvoorlichting geven, sport en spelmiddagen organiseren voor kinderen en les geven op een schooltje. Genoeg variatie!

De ene dag werken we wat efficiënter dan de ander, mooi om te zien hoe zij in het moment zelf leven en niet al 10stappen verder kijken zoals wij vaak doen. Het tempo ligt hier 3standjes lager dan in Nederland. Ook niet zo gek, aangezien het hier ook 3x zo warm is..!  Iemand met weinig geduld kan het dus wel eens lastig krijgen in Uganda. En zo ongeduldig ik in Nederland kan zijn, zo geduldig ben ik hier. Ik vind het heerlijk!! Net zoals die zon ;)

Dan nog een mooi tripje…
Uganda, Congo en Rwanda zijn de enige landen ter wereld waar nog een aantal groepen berggorilla’s leven. Mensen met een hoop geld boeken een ticket naar Uganda om de dikke prijs voor de permit te betalen en deze dieren in het wild te zien. Nog in Nederland kreeg ik vaak de vraag of ik naar de gorilla’s zou gaan.  Iedere keer als ik die vraag kreeg, begon ik te lachen: ‘Ja daag, je denkt toch zeker niet dat ik zoveel geld uit ga geven voor een paar apen?!’ Uhm…. Mogen jullie 1x raden wat ik afgelopen weekend heb gedaan…… Het was zo fantastisch!! Ook mijn portemonnee vond het fantastisch, aangezien door het laagseizoen de permit de helft minder kostte. Een mooie autorit met uitzicht over de jungle en een aantal vulkanen bracht ons bij het nationalpark. De volgende ochtend stonden we vroeg op om de groep Oruzogo op te sporen in de jungle. De groep bestaat uit 22 gorilla’s. Slechts 6 toeristen mogen per dag bij de groep in de buurt komen, hoe vet om 1 van die 6 te zijn. Met kapmessen baanden we ons een weg door de jungle en dan… Hoe bizar is het om ineens oog in oog met een gorilla in de jungle van Uganda te staan. Een hele bijzondere ervaring! Super mooi! Aan de andere kant bedacht ik me hoe gek het eigenlijk is, dat wij dit als mensen niet moeten willen zien. Laat de natuur de natuur zijn. Ik voelde me een beetje de blanke toerist met geld. Ook niet zo gek als je allemaal bedelende kindjes aan de kant van de weg ziet staan.
Hoe gevaarlijk de gorrila’s kunnen zijn, merkte ik door een reactie van een ranger. De zilverrug (baas van de groep) zat op zo’n 3 meter afstand (!!!) van mij blaadjes te eten. Tussen de zilverrug en mij stond een ranger. De zilverrug stond ineens op en brulde een gorilla kreet. De ranger greep mij vast en duwde mij omver om weg te komen, hij viel zowat over me heen. Door zijn reactie, schrok ik ontzettend, mijn hartslag ging 250. Die ranger schrikt vast niet voor niks, hij kent die gorilla’s het beste. Gelukkig was de oerkreet niet bedoeld om ons aan te vallen, maar om een boom af te breken zodat hij verder kon met zijn maaltijd.
Wil je er meer over weten, dan vertel ik je dat graag persoonlijk!
Onze trip ging vervolgens verder naar een ander National Park, daar een hoop leeuwen gespot! En we hadden er een bijzondere overnachting. Naast dat het midden in het park was (en je dus kunt op staan met een leeuw voor je deur)  was het ook een soort van militaire basis. Voor onze deur lagen geen leeuwen maar 2 militairen die over ons waakten. Om eventuele gevaarlijke dieren op afstand te houden, maar ook voor onze veiligheid tegen rebellen die misschien uit Congo zouden over kunnen komen….  Niks aan het handje, ik heb er prima geslapen :D

Al met al een fantastisch weekend, en vind ik mijn tijd in Uganda fantastisch. Zo dat was fantastisch nummer 6. Of ik ook iets te klagen heb? Mij hoor je niet, al hoewel… misschien dat het af en toe wat te warm is ;)

Nog een aantal ‘Wist je datjes…’
Wist je dat…

- Een paprika 4 cent kost
- Wij regelmatig zonder stroom zitten omdat de stroom door verkocht wordt aan het buitenland…
- Je bier alleen per halve liter kan kopen (kost iets meer dan 1 euro)
- Bodadrivers (brommertaxi) soms 3 winterjassen over elkaar aan hebben, terwijl wij lopen te zweten in een hempje…
- Ik heel graag flink zou willen stappen!
- Dat Ugandezen uit beleefdheid héél zacht praten (boekanierlezers: ik heb mijn toeter dus maar in Nederland achter gelaten ;))
- Er verschillende Ugandeese journalisten achter de tralies zijn gezet en er 2 kranten zijn verboden, aangezien ze de president in een slecht daglicht hebben gezet. Alleen de staatskrant is nog te verkrijgen.
- Ugandezen het voor elkaar krijgen om in een busje, bestemd voor 12 personen, 27 personen te proppen. Fantastisch! (nr 8) al was het op dat moment een beetje benauwend…
- Ik ‘s nachts geritsel en geknabbel in mijn slaapkamer hoor… welk beest zou dit zijn?! Jawel… mijn grote vriend: de rat :S

Helaas lukt het uploaden van foto’s niet! (…Al zitten de mooiste foto’s toch in mijn hoofd en zijn die niet op fotopapier af te drukken)

Dikke kus

1. Eefje:
    24 mei 2013
    Mooi verhaal! Klinkt heel fantastisch allemaal! Word er helemaal vrolijk van!
    Hoe zit dat met die rebellen uit Congo en die staatskrant? Gelukkig heb je wel lekker geslapen :) Mooi ook van die biggen. Eten ze die niet op als ze honger krijgen op een dag, aangezien ze niet altijd zo ver vooruit denken? Of ben ik nu een beetje een doemdenker..
    Heeeeeel veel plezier nog daar en geniet ervan! dikke kus!
  2. Catelijne:
    24 mei 2013
    Haha, biggenhuizen is dat een mooi woord voor varkensstal? Fijn om te lezen dat je het er zo naar je zin hebt! Ik zie wel dat het daar beter weer is dan bij ons. Van de week was het hier kouder dan het bij afgelopen kerst was. Geniet er nog van, we zijn erg benieuwd naar de foto's!
  3. Anne:
    25 mei 2013
    Leuk, Leuk!!! En helemaal klaar om weer met je backpackje op pad te gaan?! X
  4. Maaike:
    25 mei 2013
    Heee de Feijter!

Mooi verhaal! Dat met die gorilla's lijkt me echt superrr spannend! Je schrikt je toch rot als een ranger zo reageert!pfff!

En je taken, knap hoor, zeker afwisselend!

Ben heel benieuwd naar je foto's en verhalen! Wanneer kom je eigenlijk weer thuis!?

Hier gaat het goed, ukje groeit goed. Morgen is ze alweer 18 weken! Gaat hard, in het huis komt steeds meer roze haha. kan niet anders he met mij als mama haha!

Geniet er nog maar van. Pas goed op jezelf, niet verdwalen of opgegeten worden door enge dieren. Ohh en dat geritsel in je kamer, gadverrrrr! Echt geen kakkerlak? Die zijn ook heeel eng, Maarja daar kon jij zo goed een glas overeen zetten, bij een rat een beetje lastig he ( je kan het proberen haha).

XXx
  5. Jos:
    26 mei 2013
    Hey Annika,

Het gaat wel goed daar, hè? Je zult het varkentje wel even wassen!
    Leuk om je verhalen te lezen, echt mooie ervaringen.

Groet!
    Jos
  6. Ap Ramaker:
    30 mei 2013
    Anika, weer een geweldig verhaal. Super! Ben ook erg benieuwd naar je foto's. Veel succes daar nog, je doet prima werk.
  7. Ingrid:
    19 juni 2013
    Hoi Annika,

Bijna weer terug op het werk. Zo te lezen vele bijzondere ervaringen rijker. Indrukwekkend om je blogs te lezen. Geweldig dat je op een andere manier hebt bijgedragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden van mensen die je hulp goed koneen gebruiken. Tot gauw in Oosterhout.
    Ingrid