Mijn dubbel leven

Hooi,

Iedereen een mooi feestje van koning(inne)dag gemaakt? Zelfs hier in Uganda was het feest! Daarover later meer…

Het ‘back to basic Ugandeese leventje’ door de weeks wordt in de weekend ingeruild voor een heerlijk toeristisch leventje. Zo tegenovergesteld aan ons project leven!! Volop genieten. Dus de gene die denken: ‘goh wat heeft Annika het zwaar’, dat valt allemaal best mee hoor ;) Uganda is naast alle heftige problemen ook een super mooi land.

Mijn allereerste safari ooit stond op het programma. Hoe ontzettend mooi was dat! Een stukje wat ik daarover in mijn reisdagboek schreef: “Hoe ontzettend vet, vetter de vet was de eerste gamedrive! Mooi weer,  uitzicht mijlen ver, olifanten, apen, giraffen, buffels, nijlpaarden, krokodillen, leeuwen… Paradijs! Ik vond het zo waanzinnig dat ik er geen woord voor heb, dat woord bestaat niet. Het was 1 groot feest, een juichend feestend leger vierde een feestje in mij.” Oftewel, best een prima tripje ;) Naast de safari ook een waterval van de Nijl gezien.

Afgelopen weekend was het een relaxt weekendje bij Lake Buyonyi. Ook daar niks over te klagen.

En dan… koning(inne)dag! Ik dacht dat ik dit mooie feestje aan mij voorbij zou gaan dit jaar, maar niks daarvan is waar. We hebben een flink goed feestje gevierd.

We waren uitgenodigd op de Nederlandse ambassade in de hoofdstad en tja zo’n uitnodiging kan je natuurlijk niet afslaan. Heel hilarisch om daar, met een oranje cupcakeje en stukje speculaas, in een ruimte met tig andere Nederlanders naar de kroning op groot scherm te kijken. De party werd vervolgd in de mega tuin van de ambassadeur zelf. En daar kwamen we niks te kort! Ik kreeg niet eens de kans om mijn wijnglas leeg te drinken, aangezien die steeds bij werd geschonken. De Nederlandse hapjes mochten natuurlijk niet ontbreken. Bitterballen, frikadellen, Hollandse kaas, haring, paling, enz. enz. Paar shotjes oranjebitter er bij en toen was het feest helemaal compleet. Die belastingcentjes zijn prima besteed :D Dankjewel ambassadeur! De nacht afgesloten in een discotheek in Kampala. Leve de koning, hoera, hoera, hoera!

In de hoofdstad zit ook een Nederlandse brood zaak, ZOUT brood!! Dat mis ik het meest: een bruine zoute boterham met kaas of vlees..! Ik kon mijn geluk dus niet op toen ik afgelopen 2 dagen mijn zoete brood kon inruilen voor Nederlands brood. Genieten :)

Al met al nogal in contrast met de normale dagen op het project. Maar na ieder weekend is het ook weer heerlijk om thuis te komen, het voelt ook echt als thuis komen. Het zou alleen wel prettig zijn als de stroom niet meer zo vaak uit zal vallen. Met z’n drieën aan de tafel zitten met een waxinelichtje kan best gezellig zijn, maar ik geef toch de voorkeur aan ons sfeerloze felle elektrische licht.

Dan nog iets over het donatiegeld, het eerste geld is besteed! We hebben geïnvesteerd in het tassenproject van CEPO waardoor de naaister weer nieuwe tassen kon naaien: de eerste tassen daarvan zijn al verkocht! Jullie hebben er dus voor gezorgd dat een vrouw werk heeft en haar gezin kan onderhouden. Daarnaast gaat een deel vd winst naar CEPO, daarmee worden weer andere mensen in de community geholpen.

De zus van Samantha heeft een schooltje opgezet voor kinderen die niet naar het reguliere onderwijs kunnen door de te hoge kosten die daar aan verbonden zijn. Bij de school van Esther betalen ze een gedeeltelijke bijdrage, of krijgen de kinderen zelfs gratis les. Esther moet het doen met het geld wat ze binnen krijgt van de ouders die wel gedeeltelijk kunnen betalen en giften van buiten af. Ieder jaar moeten de kinderen een aantal examens doen die ook geld kosten, 7 kinderen konden niet mee doen aan dit examen vanwege de kosten. We hebben 7 examens gekocht. Jullie hebben er dus voor gezorgd dat 7 kinderen naar school kunnen blijven gaan! Hopelijk komt er snel een betere oplossing voor deze kinderen.

Jullie lekker genieten van de lente, doe ik dat hier ook!

xxx

PS. Thanks voor alle berichtjes :)
PS.2 voor Ap: Dat gat is zo diep zodat je er heel wat jaren mee kan doen, anders moet er steeds opnieuw een gat gegraven worden en een huisje om heen gebouwd/gekleid worden, vandaar denk ik... Hoe is het op KL? wil je de groetjes door geven aan Anke?

1. Renate:
    2 mei 2013
    Ha Annika! Wat een avonturen! En wat een indrukwekkende verhalen. Bizar gewoon dat bepaalde dingen voor ons zo vanzelfsprekend zijn en daar zo bijzonder.Een hele fijne tijd gewenst! Geniet er van :)
  2. Kim:
    2 mei 2013
    Anniiika! Wat een toffe verhalen weer. Ik moet je alweer bijna een maand missen maar het doet me heeel goed te lezen dat je geniet! Ga zo door!!
  3. Marie - Louise:
    Hoi Annika,
    Leuk om je verhalen te lezen, verbazend dat de eerste maand al weer voorbij gaat. Geniet er van en verbaas me met je mooie verhalen.
    PSOp het KLP gaat alles zijn gangetje.
    Groetjes,
  4. Maaike:
    3 mei 2013
    Annika! Wat een verhaal weer! FF een mooi feestje te pakken ook nog, moet niet gekker worden! En die safari, oohh ik ben echt jaloers! Super zeg! Geniet er maar van!

XXx Maaike, Mark en baby ;)
  5. Anne:
    5 mei 2013
    Leuk, leuk om weer je verhaal te mogen lezen!! Hihi Whatsapp zou stiekem toch ook wel handig zijn ;), maar gelukkig houd Kim mij tussendoor op de hoogte van al jouw avonturen. Oja volgende week ga ik op jouw visje passen. Zal zorgen dat ze niets te kort komt ;). X
  6. Ap Ramaker:
    7 mei 2013
    De contrasten zijn wel erg GROOT. Dat lijkt mij het moeilijkst om mee om te gaan. Ik doe Anke de groeten.
    Op het KP is het nu ff rustig ivm vakantie. Volgende week weer volle bak. En dan op naar personeelsuitstapje en dan de vakantie......
  7. Eefje:
    8 mei 2013
    hoppa lekker hoor wijn drinken op de ambassade! Mooi dat je de combinatie kan maken en je in het weekend uit kan leven na heftige dingen door de week. Laat me weten als je in een visminne terecht komt om je reis te completeren, of telt dat niet als je uit schwondieke komt? Ik denk het wel :) doei!
  8. Jeanne en Lis:
    14 mei 2013
    Hey Annika!
    Wat leuk om te lezen over jou avonturen. Geniet er nog maar lekker van;)
    Groetjes Jeanne en Lis
  9. ANKE!!!:
    17 mei 2013
    Mega dikke groeten terug!! Jij hebt echt de beste keuze ooit gemaakt om daar naar toe te gaan! Goed te lezen dat je daar ook hele toffe dingen doet en ziet, en dat er wijn is :-).
    Dikke vette succes kus!

ps ; Wij stappen zo op een tadem en gaan langs de Mark fietsen en friet eten in belgie als teamuitje van Klpl, iets heel anders dus :-)